Rehabilitacja

Ostroga piętowa – jak sobie poradzić z tą dolegliwością?

By 15 kwietnia 202017 sierpnia, 2020No Comments
leczenie ostrogi piętowej

Stopa jest jedną z części naszego ciała, która wyjątkowo często ulega urazom i wielu różnym dysfunkcjom. Szczególnie uporczywy ból pięty i jej okolic niejednokrotnie skłania pacjentów do odwiedzenia gabinetów fizjoterapeutycznych.

Jeżeli i Ty miewasz podobne dolegliwości – nie bagatelizuj ich, ponieważ jedną z przyczyn, które mogą je powodować, jest ostroga piętowa oraz stany zapalne rozcięgna podeszwowego lub ścięgna Achillesa.

Czym jest ostroga piętowa i jak wygląda?

Ostroga piętowa to nic innego jak nadbudowana tkanka kostna na obszarze jednej z kości składowych stopy – kości piętowej. Struktury kostne w naszym ciele służą jako miejsce przyczepu mięśni oraz więzadeł. Na kości piętowej są ulokowane przyczepy dwóch bardzo ważnych dla biomechaniki stopy, ale i całej kończyny górnej struktury.

Mowa tu o rozcięgnie podeszwowym i ścięgnie Achillesa. Jeżeli któreś z nich pozostaje w nadmiernym napięciu przez długi czas i silnie oddziałuje na kość piętową powodując mikrourazy, to aby nie doszło do jej zerwania, tkanka kostna musi zostać nadbudowana. Ten proces, trwający przez wiele miesięcy, a nawet lat finalnie doprowadza do powstania pokaźnej, od razu rzucającej się w oczy na zdjęciu rentgenowskim, narośli kostnej, którą nazywamy ostrogą piętową.

Ostrogi piętowe drażniąc okoliczne tkanki, często skutkują rozwinięciem się zapalenia w rozcięgnie podeszwowym, co jeszcze bardziej potęguje ból i sprawia problemy podczas przemieszczania się.

Dlaczego powstają ostrogi piętowe?

Nadmierne napięcia oddziałujące na tkanki i doprowadzające do ich powstania najczęściej biorą się z nieprawidłowej postawy ciała i obciążenia stawów skokowych oraz stóp. Bardzo dużą rolę odgrywa też nadwaga oraz nieprawidłowo dobrane obuwie. Częściej to schorzenie obserwuje się też u osób starszych.

Jak przebiega leczenie ostrogi piętowej?

Jeżeli chcesz pozbyć się tych przykrych dolegliwości, proponuję zabieg falą uderzeniową. Od kilku lat jest on dostępny w naszym Gabinecie Usprawniania Fizycznego i z powodzeniem wykorzystywany w rehabilitacji wielu schorzeń, nie tylko ostrogi.

Zabieg ten ma silne działanie przeciwbólowe, ponieważ impuls generowany przez maszynę docierając pod dużym ciśnieniem bezpośrednio w miejsce bólu, wpływa regenerująco na okoliczne tkanki. Bodziec akustyczny, który wykorzystujemy, ma również działanie regulujące napięcie mięśni.

Jak wygląda sam zabieg falą uderzeniową i jak się do niego przygotować?

Przed przystąpieniem do zabiegu indywidualnie dobieram czas oraz siłę impulsu. Jednak zwykle nie przekracza on kilku minut.

Następnie przeprowadzam diagnostykę palpacyjną obszaru pięty oraz nakładam żel, który jest niezbędny do przeniknięcia bodźców w głąb ciała. Na koniec zostaje przyłożenie aplikatora i opracowanie bolesnego miejsca.

Może się zdarzyć, że w trakcie zabiegu odczujesz niewielki dyskomfort oraz szczypanie, jednak nie są one uciążliwe. Widzisz więc, że w zasadzie do wizyty nie trzeba się przygotowywać w szczególny sposób.

Co jeszcze możemy zaproponować?

W niektórych przypadkach zdarza się, że warto połączyć zabieg fali uderzeniowej z laseroterapią przeprowadzaną za pomocą lasera wysokoenergetycznego. Szczególnie jeżeli rozwinął się stan zapalny w rozcięgnie podeszwowym lub ścięgnie Achillesa.

Laseroterapia polega na nakierowaniu wiązki światła o indywidualnie dobranych parametrach na wybraną okolicę. Jej silne działania regenerujące, przeciwzapalne oraz przyspieszające gojenie mikrourazów przyczyniają się do złagodzenia bólu.

Wiązka promieni wytwarzana przez maszynę jest aplikowana całkowicie bezboleśnie. Cały zabieg trwa od kilku do kilkunastu minut. Podobnie jak odbywa się to w przypadku fali uderzeniowej, nie wymaga też szczególnego przygotowania ze strony pacjenta.

Jeżeli opisywany problem dotyczy Ciebie lub wiesz, że zmaga się z nim bliska Ci osoba, serdecznie zapraszamy do kontaktu i umówienia wizyty w naszym gabinecie.